Često u novinskim člancima i analizama godišnjih MUP-ovih izvještaja nalazimo svojevrsno etiketiranje mladih vozača kao dio rizične skupine sudionika u prometu, te potenciranje činjenice po kojoj zauzimaju visoko mjesto u statistikama uzročnika prometnih nesreća.
Piše: Maro Koprivica
Koliko god se često ponavljala fraza o statistici i bikiniju, koja sakriva važne podatke, nipošto ne možemo zanemariti statistiku kao primjenjenu znanost, a napose minorizirati njezin značaj, posebno u prometu. Već smo ranije pisali o mladim vozačima, odnosno važnost roditelja ili skrbnika u procesu formiranja mladih vozača nakon završenog tečaja u autoškoli, kako bi na kraju dobili sigurnog, svjesnog i savjesnog vozača. Jer idalje su mladi vozači rizična skupina koja su u vrhu crne strane statističkih brojki, iako termin "mladi vozač" sve više gubi smisao i pravilnije je kazati - vozač početnik.
Međutim, poanta ovog članka nije kritiziranje mladih vozača niti potenciranje njihove krivice. Ako nećemo iznositi paušalne teze i tipkati u rukavicama, biti ću sasvim izravan i kazati da puno veći problem u prometu predstavljaju "stari vozači", odnosno oni vozači čija starosna dob utječe na sigurnost upravljanja. Jer mladi vozač koji to želi, može postati samo bolji, dok vozači velike starosne dobi mogu postajati samo opasniji i rizičniji sudionici u prometu. Zato ovaj put apel njima, ne protivite se mjeri liječničkog pregleda nakon 65. godine jer vam on može samo pomoći.
Svi znamo da prometna kultura u našim krajevima nije na nekom zavidnom nivou. Upravo zato, vozači početnicii su ti koji stvari moraju mijenjati, jer situacija se neće poboljšati sama od sebe. Upravo je to ono što često naglašavam svojim kandidatima: VI STE TI KOJI MORATE MIJENJATI PROMETNU KULTURU, na vama je odgovornost, ali i društveno korisna zadaća kao vaš izravni doprinos sigurnosti prometa i povećanju kulture u prometu. Ne napuštajte NAVIKE stečene u autoškoli ! Tijekom vožnje uvijek PREDVIĐAJTE najnepovoljniji scenarij koji se u određenoj prometnoj situaciji može dogoditi (neki od PRIMJERA: vozač koji nema prednost neće to ispoštovati, možda vas neće vidjeti, možda nema stečene navike, nikad ne znate tko upravlja vozilom s kojim se susrećete, očekujte pješaka na svakom pješačkom prijelazu, očekujte zaustavljena vozila pri ulasku u zavoj, kad god to zahtijeva sigurnost, koristite zvučni signal/sirenu, posebno prije pretjecanja, nepreglednog raskrižja, prilikom uključivanja drugog vozila u vašu prometnu traku, kad prolazite pokraj pješaka, posebno djece...) Primjenjujte načelo povjerenja, ali nikad bezuvjetno. Pridržavajte se prometnih propisa, ali istodobno ne očekujte od drugih da će to isto raditi. Uz ovih par savjeta, postići ćete najveći stupanj sigurnosti koji ovisi o vama, odnosno maksimalno ćete doprinijeti sigurnosti s vaše strane. Dalje sve može biti samo u Božijim rukama.
Nadam se da ste nešto korisno pročitali, čitamo se opet :)