Dubrovački vozači i (ne)klultura prometa na našim cestama

Prometna kultura u Dubrovniku na niskoj je razini. Kao djelatnici prometne struke i napose kao puki sudionici u prometu vjerojatno prometnu situaciju i kulturu sudionika u prometu promatramo s povećalom. Nažalost, vozeći Gradom svakodnevno se iznova uvjeravamo u istinitost uvodne konstatacije. Vozači su često nervozni, nerijetko impulzivni i u velikoj mjeri netolerantni. Posebno žalosti kad se takve manire manifestiraju naspram onih najmlađih sudionika u prometu- kandidata koji se za vozače osposobljavaju u autoškolama. Dragi naši sugrađani, pokažite malo tolerancije pri susretu s vozilima sa žutom tablom na krovu. Pomozite im i ohrabrite ih svojim postupcima jer i vi ste nekad bili u takvoj ulozi.

Sljedeći dobro poznati 'patent' je odnos spram pješaka na obilježenom pješačkom prijelazu. Sigurni smo da ste se i vi našli u apsurdnoj situaciji kada se pješak zahvaljuje vozaču koji mu je omogućio prijelaz preko ''zebre''.

Kultura vozača vezana za defenzivnu vožnju malo je primjetna. Nemamo običaj propustiti vozilo koje se pokušava ukjučiti u prometni tok, bilo s parkirnog mjesta, bilo sa sporedne ceste kada je zbog kolone vozila koja se kreću glavnom cestom prisiljen beskonačno čekati kako bi napustio raskrižje.

Nadalje, primjetan problem u dubrovačkom prometu je vožnja prema ustaljenim navikama, što posebno dolazi do izražaja sada, kad je u predhodnom periodu Grad poprimio novo ruho u vidu novosagrađenih prometnica i raskrižja. Na nekoliko mjesta mijenjao se oblik prometne regulacije, nerijetko i nekoliko puta u vrlo kratkom vremenskom periodu, za što svakako dio odgovornosti snose i nadležne službe koje su pokazale aljkavost u pripremi projekata. No, to ipak ne amnestira vozače koji bi umjesto vožnje po navikama trebali pratiti prometne znakove i ozanke na kolniku, odnosno prometnu signalizaciju. U sljedećim kolumnama osvrnuti ćemo se na konkretne situacije uz foto-analizu. Prvenstveno se to odnosi na freško izrađenu regulaciju oko robne kuće Minčeta, kod stare zgrade Atlantske plovidbe, te na dva raskrižja na Kunejima.

Bez ikakve sumnje, na prometnu kulturu vrlo efektno može djelovati policijska reakcija edukacijske naravi. Manje one represivne. Apel na vozače da ne parkiraju vozila na udaljenosti manjoj od 5 metara od obilježenog pješačkog prijalaza, čime zaklanjaju, odnosno smanjuju preglednost na tim mjestima, teško dolazi do onih koji to čine. Kultura vožnje kružnim tokovima, koji su kod nas relativno nova pojava, ne postoji. Apel na vozače da koriste desni pokazivač smjera (žmigavac) na izlasku iz raskrižja s kružnim tokom prometa također ne nailazi na plodno to. I tu je veliki prostor za napredak u vidu policijske reakcije.

Volimo si laskati da smo Gospari, da smo potomci žitelja Dubrovačke republike koja je po mnogočemu bila ispred velikih europskih kultura, po društvenim i pravnim sustavnim normama, po uređenju komunalne zajednice i arhitekture. Nažalost, po pitanju prometne kulture danas smo ispod normi. Zaostajemo po tom pitanju, ne za kulturom zemalja Europske unije, nego i za ostatkom lijepe naše, posebno njenog sjevernog dijela. Ajmo to promijenit. Pokažimo da Gospari nisu povijesni stereotip niti klišejizirani izraz. Vrijeme je pred nama.

                                                                             

                                                                                                                                                         M.K.

 

kaslikasli2

Kontakt info

  • Adresa: Put Pridvorja 36, Zvekovica
  • Telefon: 020 / 324880
  • Mob: +385 99 3165 660
  • E-mail: autoskola.konavle@gmail.com

Facebook Fan Page

Online Ispiti

IMG ISPIT